Sista helgen på Cervantinon

Nu är det sista helgen på Cervantinofestivalen och jag tycker faktiskt att det har gått riktigt bra. Jag har inte blivit störd så att jag inte kunnat sova en enda natt och det har inte varit fyllisar som supit och spytt på gatan där jag bor... Dock har det varit super mycket folk i centrum, nästan så man inte har kunnat ta sig fram överhuvudtaget men sånt får man ju räkna med när det är festival...

Jag har inte betalat in mej på ett enda event eftersom det händer så mycket på gatan som är gratis. Huvudgatan inne i centrum har nästan förvandlats till "La Rambla" med utklädda människor som leker satyer och clowner som uppträder dagarna i ända, super härligt tycker jag! Det är kul att man kan höra folks skratt ända upp till rummet när man sitter och försöker plugga lite.

     
                Halvnakna killar som dansade runt på plaza San Fernando

På Baratillo, torget nära där jag bor har jag bland annat lyssant på traditionell mexikansk musik som var jätte härlig, alla i publiken (utom jag då) kunde typ texten till låtarna så de flesta sjöng med och gungade fram och tillbaka för att hålla takten. Jag blev till och med uppbjuden av en kille i min ålder men tackade vänligt nej eftersom de kändes lite konstigt att dansa i publikhavet när ingen annan gjorde det... eller de kanske bara är jag?

Jag har också  sett en spansk cirkusföreställning på plaza San Fernando som innehöll en massa akrobatiska konster


    

Igår kväll såg jag och Helena en teaterföreställning som var en blandning av Miguel Cervantes verk. I vanliga fall betalar man cirka 300 pesos (150 kr) för att se en sån föreställning men eftersom Dante är med i skådespelet fixade han in oss gratis :) Jag tyckte föreställningen var riktigt bra och blev positivt överraskad av Dantes förmåga att agera! 


    

             "Entremeses Cervantino" Dante är han med utrustning och svärd nere til höger i bild...

Eftersom det är just sista helgen på Cervantino så passade jag på att strosa runt i centrum idag och shoppa lite smycken av gatuförsäljarna som kommer hit för festivalens skull... det blev bland annat två par örhängen och ett armband i läder.... På måndag är det dessutom "día de los muertos" (de dödas dag) här i México och därför har det under veckan kommit fram en massa gatuförsäljare som säljer godisfigurer som liknar döskallar och sånt så idag när jag strosade passade jag också på att köpa lite och prova och här nedan kan ni se resultaten... 

                  
     Detta är alltså godisar...                                       Döskallar i choklad :)

Igår tog jag fram täcket så nu sover jag i underställ under ett vanligt täcke samt mitt nästan lika tjocka sängöverkast. Det är kallt varje natt nu men under dagarna blir det varmare (tack och lov) och i solen kan man fortfarande gå i t-shirt. Vad har ni för väder? :P 

Imorgon klockan 06.00 (13.00 er tid) bär det av mot Morelia och en liten ö som ligger en bit från staden där man tydligen vet hur man ska fira "día de los muertos" på riktigt. Ska bli riktigt kul att uppleva, vi har dock tänkt sova i tält vilket jag gruvar mej lite för men jag har packat med mej en hel del kläder samt fingervantar så jag hoppas de räcker till! Dessutom verkar det som att hela Guanajuato tänker åka till samma ställe så vi har pratat ihop oss med några till om att göra en liten tältby... kan nog bli riktigt mysigt ändå....

     
           Efter föreställningen, fr vänster; väninna till Dante, Dantes bror, jag, Dante och Helena


Kommentarer
Postat av: Mamma

Hej!

I dag tittar solen försiktigt fram och ca+2 grader i luften.

Så mycket kul ni upplever. Bra hyresvärd, han tänker på er och fixar. Han får nog trist när ni packar ihop och drar vidare.



Lycka till med utflykt och tältning.

Kram

Mamma

2009-11-01 @ 11:17:07
Postat av: Berith

Tjenare!

Ja, tiden går och ni fortsätter att se/uppleva Mexico. Bra jobbat både på fritiden och med skolarbetet. Nu är klockan 21.07 och vi har cirka +6 grader. Helt otroligt varmt för att vara november månad.

Hoppas att det inte blir alltför kallt på natten när ni ska tälta.

Ha det!

Kram Berith & Tobba

2009-11-03 @ 21:09:38
Postat av: p o u l i n e

Tjaaooow, vad tycker du om kläder med breda axlar? Tyck till i mitt senaste inlägg. ;> :*

2009-11-06 @ 16:31:27
URL: http://poulines.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0