Guanajuato ~ staden som aldrig sover

Jag befinner mig alltså för tillfället i Guanajuato, México som utbytesstudent. Här läser jag lingvistik, språkhistoria, litteratur och lite grammatik från första augusti till mitten av december istället för att läsa  Spanska C3 i Umeå.

För er som inte har nån koll på México (det hade inte jag heller innan jag kom hit) ligger Guanajuato ca 4 timmar med buss (rakt upp) norr om Mexico City på 2 000 meter över havet och är en ganska liten stad med ca 73 000 invånare varav en stor procent är studenter... Staden ligger i en ravin och är därför väldigt långsmal med gröna kullar i bakgrunden och med färgglada hus som klär ravinkanten. Det enda som ligger på plan yta är centrum och utgår man därifrån får man i princip gå uppför vart än man ska och nerför när man då ska tillbaka... I princip alla gator är gjord av kullersten och de flesta väldigt smala och enkelriktade. Jag tycker om det för det göra staden så mysig. Däremot saknar jag grönområden att vistas i för det finns ingen park nära centrum i alla fall där man kan sätta sig i gräset.


I Guanajuato händer det alltid, alltid, alltid saker, staden sover aldrig och det är aldrig tyst inte ens under de tidigaste morgontimmarna. Bara under den månad som vi har hunnit vara här har det varit filmfestival, konsertvisning på storbildsskärm, inspelning av någon film, manifestationer, studenternas egen dag med massa evenemang osv. Under 15 dagar i oktober hålls dessutom Cervantino festivalen här i Guanajuato som är en av Latinamerikas största festivaler, det ska bli intressant att uppleva men de säger att priserna i princip dubblas och att staden blir fullsmockad så jag undrar hur mycket man kommer orka trängas med alla människor.


  


                               

                          (ni kan klicka på de små bilderna om ni vill se dem lite större)


Kommentarer
Postat av: Louise

Va roligt att läsa att det finns fler svenskar som bor här i Mexico. Kul sammanträffande då vi precis i helgen var i Guanajuato och satt på uteserveringen vid teatro juarez : ) världen är liten.

Ha de bra



Mvh

Louise

2009-09-07 @ 21:55:48
URL: http://louisealexandrajohansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0