Tampico

Även om Guanajuato är riktigt fint och riktigt varmt så har staden en stor nackdel, kusten ligger lååångt bort... eller det beror ju kanske också på hur man definierar långt men jag tycker att 10 timmar i buss är ganska långt. Hur som helst längtade vi mycket efter straden från första dagen här i Gto till fredagsmorgonen då vi äntligen fick kliva av bussen i Tampico (som ligger vid mexikanska golfen) och mötas av en tryckande, varm och jättefuktig luft trotts att klockan bara var 07.00 på morgonen... det var ett underbart första intryck, som att kliva in i en ångbastu fast kunna se lika bra som vanligt.

 
 
Vi blev upphämtade på busstationen av Ferr (Fernando) som vi läser lingvistik med, han är från Tampico egentligen och hade åkt hem denna helg för att fira sin mamma som fyllde år. Eftersom det var så tidigt på morgonen när vi kom var ingenting öppet så vi tog en taxi hem till Ferr för att vila lite och invänta att dagen skulle börja på riktigt. Stackars Ferr hade dessutom varit ute och festat kvällen innan och inte kommit hem förrän runt 05 tiden på morgonen så han var riktigt trött :P Som tur var hade hans sovrum aircondition så det var svalt och skönt att lägga sig i hans dubbelsäng och invänta frukosten. När klockan väl var slagen tog han med oss till ett tacosställe som vi aldrig skulle ha hittat till själva där dom gjorde super goda tacos med typ köttsoppeliknande kött fast finrivet som man pressade lite lime på innan man stoppade i sig... det var super gott! Efter 6 stycken sånna blev det stranden! Först blev jag lite besviken eftersom det inte fanns solsängar att hyra utan bara trästolar som såg obekväma ut så vi bestämde oss ganska snabbt för att bara lägga ut våra nyinköpta saronger på sanden. Vattnet känndes först kallt men när man hade vant sig lite var det hur skönt som helst!



Eftersom vi var relativt vita bestämde vi oss ganska snabbt för att inte vara ute hela första dagen (som om det hjälpte vi hade båda babianrumpor ändå när vi skulle lägga oss på kvällen :P) utan ta det lite lugnt så redan runt 14.30 lämnade vi stranden för att fylla på med energi. Ferr insisterade på att vi skulle äta på "El Camarón Vaquero" och så blev det och tack gode gud för de! Jag tror inte jag har ätit godare räkor i hela mitt liv! Jag och Helena tyckte de var ganska dyrt så vi bestämde oss för att dela på en räkrätt, speciellt när killarna sa att man fick mycket mat. Så vi beställde inte jätteräkor inrullade i bacon. Det vi inte visste var att det ingick en soppa till förrätt, en massa gott bröd och så totopos givetvis (friterat majsbröd i trekanter, typ som våra tacochips men godare) Våra räkor kom dessutom med ganska mycket ris (det är inte vanligt i mexico) och så beställde killarna in en rätt som vi alla delade på, räkor, krabba och lite mer fiskkött i en super god sås som var lite chilistark (så klart :P) Gud vad jag njöt.. det var då himla gott och när vi gick därifrån känndes de som jag rullade fram...


Lunch på "El Camarón Vaquero"
                                        
                             Krabba på stranden                  Tacos till frukost

Aftonen och kvällen gjorde vi inte så mycket på.. tog det mest lugnt hemma hos Ferr. Jag och Helena flyttade in i ett rum på ett hotell som låg på andra sidan gatan där han bodde och innan vi stupade i säng försökte vi se en film men vi var alla för trötta och somnade :P (eller jag å helena somnade så ferr gick hem) Hotellet vi bodde på hette El Oasis och det kan jag rekommendera, det var helt okay för priset, 300 pesos (ca 170 kr) natten för två i ett dubbelrum med en ca 140s säng med egen toa och dusch. Där sov vi mycket gott!

Lördagen spenderade vi hela dagen på stranden men vi hyrde sånna där stolar i skuggan för att kunna fly undan den starka solen lite grann.. det var skönt... Jag badade en massa och gick en promenad längs strandkanten.. superhärligt! Lunch köpte vi på stranden av försäljare, det blev krabbskal fylld med krabbkött med lök å sånt samt en panini (typ pirog) plus en varm, lång majskolv :) Vi stannade på stranden och njöt till klockan fem innan vi återvände till hotellet och duschade av oss allt salt...

Middag på lördagskvällen blev en paella... kansker mer typiskt Spanien än Mexico men de var den godaste paellan jag ätit hittils! Restaurangen heter Troya om det är någon som ska till Tampico inom en snar framtid och vill äta riktigt gott! Sedan följde vi med en av Ferrs kompisar till en restaurang/bar där det var livemusik men vi var ganska trött den kvällen också så vi kom oss hem redan runt 2 tiden.

Söndagen var den enda dagen som det inte var strålande sol på och det kom till och med en liten regnskur... vi blev återigen tagna till ett supergott tacosställe där vi käkade frukost och sedan tog vi en taxi till lagunen som finns i Tampico... jättevackert ställe där vi köpte glass som inte smakde någonting (säga vad man vill om Italien men där kan dom göra glass!) innan det var dags att hämta väskorna och dra sig till bussen.

Hemresan blev som följer:
15.00 - 22.00 Tampico till San Luis Potosí
23.45 - 02.30 San Luis Potosí till Leon
04.15 - 05.00 Leon till Guanajuato

Ni kan ju tänka er hur mkt sömn man fick och hur pigg man var på lektionen 09.00 på måndagen (vi hann sova 1,5 timme i sängen innan vi steg upp igen :P) men det var lät värt det och gick faktiskt bättre än jag trodde de skulle göra!

Sammanfattningsvis så var det absolut bästa att ha Ferr på plats som kände till alla bra matställen, han vet verkligen hur mat ska smaka den pojken! Stranden var okay men jag har varit på bättre, staden var okcså helt okay men jag tror det finns bättre kusstäder. Jag fick sola, bada och har nu äntligen i alla fall lite lite färg på benen så jag är mkt nöjd!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0