The Big Apple

Bättre sent än aldrig... visst är de så man brukar säga? Det är ju ett tag sedan jag var i New York nu men jag tänkte i alla fall dela med mig av lite minnen och bilder från de 4 dagar jag spenderade i USA:s största stad, The Big Apple.


Utsikt mot Manhattan från Liberty Island där Frihetsgudinnan står.

Det första jag la märke till när jag kom till Usa, direkt från Peru, var storleken på allting. I Peru tycker man att man ser en stor bil när man ser en golf medan New Yorks taxibilar är mer än dubbelt så stora, eller åtminstone dubbelt så långa och det stannar inte där, allt är i princip större; byggnaderna, kaffe/läsk muggen, notan på restaurangen, människorna, gatorna, shoppingcentret.. ja ni hajar.



De fyra dagarna jag tillbringade i stan spenderade jag mestadels till fots, vandrandes omkring bland stans alla kända gator och byggnader och givetvis knäppte jag av en massa kort på bland annat Central Park, Empire State Building, the Flatron Building, Wall Street, Brooklyn Bridge osv osv. Givetvis blev det också en båttur ut till Liberty Island där Frihetsgudinnan står och till Elly Island dit alla imigranter fick "mellanlanda" innan de på riktigt satte sina fötter på amerikansk mark.


Två stora byggnader i NY, två bilder från Central Park, Frihetsgudinnan, Grand Central Terminal,
platsen där Twin Towers stod samt ett monument till de som hjälpte till under räddningsarbetet 
den 11 sep.


En eftermiddag åkte jag upp i Empire State Building för att få utsikt över Manhattan från ovan, det var mäktigt och jag hade dessutom turen att få vara med om en solnedgång och se stan förvandlas till sin kvällsskepnad. Mörkt kan jag inte direkt påstå att det blev eftersom de flesta hus och gator är upplysta med diverse olika belysningar.



En av de häftiga sakerna med New York är alla stadsdelar där man återfinner många av världens kulturer. I Little Italy kan man till exempel äta italiensk mat och befinner du dig i Chinatown utsätts du till och med för flygblad skrivna med kinesiska tecken. 

Självklart missade jag inte heller chansen att äta en riktig amerikansk hamburgare. Full av förväntan bestämde jag och mitt resesällskap träff med två kompisar hemmifrån (de pluggade i NY då) på 5 Napkin Park vilka hade ryktet om sig att servera riktigt goda burgare och jag blev inte besviken kan jag lova. På tallriken som mig serverades fanns en tjock maffig "köttfärsburgare" inklämd mellan två bitar bröd (precis som man är van hemma med andra ord) tillsammans med aioli och lite sallad. Den smakade underbart och jag är rädd att de snabbköps hamburgare vi är vana vid hemma i Sverige inte längre har så mycket att komma med, riktig amerikansk hamburgare ska det vara!

Jag har aldirg varit något stort fan av USA, snarare tvärtom, men fyra dagar NY har väckt mitt intresse och en sak är i alla fall super säkert, till New York ska jag tillbaka!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0