Colca Canyon

En sovmorgon och vilodag tillät vi oss innan vi med trötta ben och ömma vader gav oss iväg på en tredagars vandring, dock en lättsammare en, i världens djupaste canyon (floddal), the Colca Canyon.

Turen startade redan 03.00 med pickup på hostalet och sedan vantade en 5 timmars lang bussresa da vi fick chansen att ta igen lite av den forlorade nattsomnen. Innan vi gjorde forsta riktiga stoppet stannade vi i Chivay for att ata frukost buffé bestaende av sma pannkakor, kaffe, choklad, musli, sockerkaka och lite annat smatt och gott. Andra stoppet blev pa "cruz del condor" som ar en utsiktsplats dar man kan se kondorer om man har tur och tur hade vi. Fyra stycken flygandes samtidigt om än de var på ganska långt avstånd fick vi dem skåda. Enligt vår guide ar en kondor ca 1 meter hog nar den star upp och har en vingbredden pa drygt 3 meter, mäktigt!

En kondor på lååånt avstånd....                               ... en kvinna i traditionella kläder för byn...

Efter ytterligare en och en halv timmes bildfard blev vi avslappta i Cabanaconde dar vi forst at lunch innan vi begav oss av pa vandringen. Forsta dagen betod bara av tre timmars vandring, det mesta nerfors vilket vara vader var mycket tacksamma for. Var grupp bestod av sex personer fran olika lander, jag och Andre, Ann-Helen (43 ar USA), Pascual (37 ar Spanien), Fernando (39 ar Peru) och tillsist varan guide Victor (22 ar) Det var nar vi fatt den informationen som vi insag att tredagarsturen var pansionarsvandringen som gick saktare och inte var en langre vandring mot tvadagarsturen som uppenbarligen de flesta ungdomarna gick :P Med facit i hand ar vi dock glada att vi valde tredagarsturen eftersom vi då fick lite mer tid till vila och avkoppling även om det också innebär endel väntan på övriga gruppmedlemmar...

Ungefär så här såg det ut där vi gick...                    .. och här sov vi första natten...

Forsta natten sov vi i ett valdigt enkelt rum i en liten by nere i floddalen, det fanns elektrisitet men den forsvann bara efter nan timme och kom inte tillbaka forran morgonen darpa Vi kom till byn runt 15 tiden pa eftermiddagen och fick middagen serverad runt 19 tiden. Vi var trötta så de blev en tidig kväll.

Dagen darpa steg vi upp och at frukost bestaende av pannkakor och kaffe innan vi satte av och vandrade igen. Vandringen var fortfarande ganska enkel, fran borjan bara platt, platt, platt och sedan bar det av nerat till det som kallades paradiset dar vi skulle spendera natt nummer tva. Pa vagen berattade Victor (guiden) om plantor som vi gick forbi och lite historia kring de tva byarna som vi passerade pa vagen. Det kom ocksa fram att det basta arbetsdjuret for de som bor i canyonen ar mulan eftersom den ar bast pa att bara saker upp och ner fran berget. Det gor ocksa att mulan ar det dyraste djuret och kostar mellan 2000-2500 soles (5000 - 6250 kronor) medan asnan ar det billigaste och kostar mellan 200-300 soles (500 - 750 kronor) Hasten ligger nanstans dar emellen pa 1000 - 2000 soles (2500 - 5000 kronor)

Paradiset var verkligen ett paradis men utan bekvamligheter, eller det fanns dusch och toalett omän inget varmvatten och ingen el överhuvudtaget Det fanns dock en pool med ljummet vatten som man kunde bada i och allt var jätte grönt och fint preics som i ett paradis. Rummet vi skulle sova i var annu enklare an natten innan med en sangram av bambu uppstalld pa stockar. Det fanns ocksa en hangmatta dar jag la mig for att lasa lite i min medhavda bok, helt underbart :)

Paradiset...

Tredje och sista dagen steg vi upp redan klockan fem for att vandra uppfor berget och tillbaka till Cabanaconde igen, en 2.5 timmars vandring uppat, uppat, uppat utan att fa frukost innan Jag och Andre stannade dock efter halva vagen for att ta igen det forlorade malet De som inte orkade eller inte ville ga upp kunde hyra en mula som gjorde jobbet men vi tyckte att har man kunnat ga upp pa en 5825 meters topp kan man minsann ga upp for ett litet berg I Cabanaconde vantade frukost bestaende av agg, te och brod och sedan bar det av tillbaka mot Arequipa med stopp pa vagen for att ta lite kort, bada i varmvattens kallor (jag tog en dusch, fantastiskt!) och ata lunch.

Här sov vi andra natten i paradiset                            Vår grupp (guiden tar kortet)

Val tillbaka var vi mycket nojda med varan tredagarstur som bjod pa mycket fin natur och trevligt sallskap

Postat av: sofie

Usch Therese! Du får mig att längta tillbaka till Peru så fruktansvärt - taskigt när jag nu ska sitta och plåga mig med litteraturhemtenta egentligen! ;)

Var glad att ni tog tredagarsturen, vi gjorde samma tur på två dagar, tog bussen dit ena dagen och började gå vid 14-15-tiden, bodde precis på andra sidan floden därnere, precis när man kom ner och tvingades därför andra dagen börja kl 5 på morgonen för att gå genom byarna och upp ur canyonen och hinna med bussen kl 15. Er vandring lät mer njutningsfull, även om vägen upp ur colca canyon kanske inte är njutningsfull hur man än gör den? pjuuh

2010-01-12 @ 09:21:21
Postat av: Lorentz

Va kul med era vandringar men jag tror nog att ni mörkat lite ni har inte nämt ngt om skoskav, men snart får ni ju komma till civilisationen med feta såser till maten o asfalt att gå på. Akta er bara för kloakråttorna i N.Y

2010-01-12 @ 22:32:19
Postat av: Tess

Jag ar lessen Lorentz att jag maste gora dej besviken men hittills har vi inte rakat ut for skoskav trotts att Andre lanade skor till Misti vandringen... men vi far val se hur fotterna klarar alla vandring i NY :)