Tillagg...

Just det..glomde ju beratta i forra inlagget att dagen innan Andre blev sjuk var vi ju faktiskt och forsrannade :)
Jag var lite skeptisk fran borjan eftersom jag inte hade testat innan och inte visste vad jag skulle forvanta mig (kannde inte for att ramla i de 12 gradiga vattnet) medan Andre var riktigt peppad...
2 timmar holl vi pa och alla fick vi oss nagra rejala duchar (speciellt de som satt fram, bla Andre :P) av det kalla vattnet men det var super kul och naturen som omgav floden var jattevacker... sa de ar latt nagot vi kommer gora igen.. kanske redan pa denna resa, vem vet ;)

Dalig timing

Ja de kan man verkligen saga! I tisdags var det meningen att vi skulle starta Inkaleden som ni alla formodligen redan vet vid de har laget men 2 timmar innan vi skulle bil upphamtade av var guide blev Andre sjuk, hela tisdagen spydde han och hade diarré, han fick inte ens behalla vattnet han drack och under onsdagen lag han mest i sangen aven om han kannde sig lite, lite battre... det var inte alls kul och bada tva ar riktigt besvikna over att ha missat hojdpunkten pa var resa De kanns dock skont att han blev sa pass sjuk att han blev liggen tva dar for da vet vi att vi tog ratt beslut att stalla in vandringen, (nu menar jag inte alls att jag ar glad att han blev sjuk om de lat sa men tank om han bara behovde spy nan gang och sedan var helt bra, de hade inte vare sa kul) Om man dessutom far vara lite skadeglad sa kan jag meddela att var grupp hade daligt vader i princip hela vandringen, de regnade pa dem varje dag och nar de tidigt pa fredagsmorgonen kom till Machu Picchu var de sa mulet att de inte sag ruinerna over huvudtaget, mellan molnen kunde de skymta lite stenar men de fick ingen helhetsbild....

Varma källor i Aguas Calientes eller Machu Picchu Town som det också kallas

Istallet for att vandra spenderade alltsa jag och Andre tva dagar extra i Cusco, Andre lag mest i sangen och jag sprang omkring och fixade infor de kommande dagarna. Torsdag formiddag tog vi forst taxi och sedan tag till Aguas Calientes som ar en liten by som ligger ca 25 minuter i buss (ner for berget) fran Machu Picchu Pa fredagsmorgonen tog vi bussen upp och invantade var grupp och guide som vi sedan foljde pa en guidadtur runt ruinerna, hela tiden regnade det och bara mellan molnen kunde vi skymta de omkringliggande bergen Det var synd men hur som sa ar det helt klart de maktigaste ruinerna vi sett hittills pa resan och jag har svart att tro att de finns nagot som kan sla det!

Den klassiska bilden av ruinerna om än skymd av moln och regn....

Efter drygt en vecka borjade vi bada vara lite less pa Cusco aven om det ar en mysig stad sa imorse vi tog morgonbussen till Puno. Det ar ca 40 mil mellan Cusco och Puno, anda tog resan drygt 7 timmar, kan ju kanske bero pa att vi korde ca 50 km/h, fraga mej inte varfor! Vi har ocksa stigit ca 500 hojdmeter och befinner oss alltsa nu pa 3830 meter over havet :) Imorgon beger vi oss (forhoppningsvis, vagar inte ta natt forgivet numera :P) pa en tva dagarstur pa Titicacasjon, varldens hogst benagna sjo med "sjotrafik" (eller vad man nu sager), ska bli spannande...

3300 meter over havet

Just nu befinner vi oss i Cusco pa 3300 meter over havet. Vi kom hit redan i fredags for att hinna vanja oss vid att vistas pa hogre hojder innan vi ska ga Inkaleden med start pa tisdag. Cusco ar en super mysig stad och vi trivs jattebra aven om det ar betydligt kallare an ute vid kusten. Vi har ca 15 grader pa dagarna och eftersom det ar regnperiod sa regnar det lite grann varje dag. Det gor egentligen inte sa mycket eftersom det inte ar sa stora skurar som kommer, varre ar det med kylan i rummet som vi hyr, vi sover bada tva med understall :P

Plaza de Armas, centrum i Cusco

Helgen har vi spenderat med att utforska Cusco, vi har besokt nagra kyrkor och strosat runt mellan de trevliga sma gatorna. Idag sondag akte vi till Pisac som ligger ca 1 timme med buss fran Cusco for att besoka en sondags marknad dar vi bland annat shoppade var sin alpaca ull-troja att ha som extra varme pa den kommande vandringen.

Utsikt över Cusco                                                    På väg mot Pisco...

Imorgon har vi bokat in oss pa forsranning och pa tisdag 05.00 blir vi som sagt upphamtade for att starta vandringen mot de beromda Machu Picchu :)

Fran oss bada till er alla
en riktigt GOD JUL

Peru

I onsdags bytte vi ut harliga och varma Mexico mot Peru med Lima som forsta anhalt. Flygresan gick bra men man maste ju papeka att flygsakerheten i Latinamerika kanske inte riktigt staller samma krav som att flyga till USA. Det har med att man bara far ha med sig en begransad magnd vatska spelar till exempel inte sa stor roll, vi fick da utan problem ta med oss en 0.5 liter vattenflaska och av misstag fran varan sidan en liten flaska handsprit (som egentligen ar for stor). Dessutom var det valdigt viktigt att vi var vid gaten redan klockan 05.00 men vi var ocksa tvugna att passera en sakerhetskontroll for att visa passen vilken inte oppnar forran 05.00 sa de som inte stallt sig i kon i tid fick springa for att overhuvudtaget hinna med planet, det kallar man bra organisation. Extra roande blev det att hora alla upprorda mexare klaga pa detta och att det gar sa sakta men nar de blir deras tur sa har de sjalva inte fyllt i de papper som maste fyllas i.... ja man kan ju inte annat an skratta :P

Utsikten over Lima fran varat rum pa hostelet

Nog om detta, flygresan gick som sagt bra men vi blev bada ganska skeptiska till varat nya resmal vid inflygningen mot Lima, allt var brun, land, hus, ja allt vi sag och det blev inte sa mycket battre nar vi i taxin mot varat hostal korde genom utkantan av stan. Nar vi lamnat av oss alla saker pa hostalet var det dags for lite mat och vi blev bada positivt overraskade av stans historiska centrum, det var jattefint och mysigt och med betydligt mindre avgaser an Mexico City (kanske inte pa alla vagar men de flesta i alla fall). Sa dagen darpa spenderade vi med att strosa runt i gamla stan och ha det bra. Vi har lamnat Limas nyare och finare del (som dessutom vetter mot havet) till slutet pa Peru vistelsen eftersom vi kommer tillbaka till Lima for att kunna flyga vidare...

Plaza de Armas i centrala Lima

Vinter i Mexico City

Just det, glomde ju namna i forra inlagget att man mitt pa ett av varldensstorsta torg, det vill saga, mitt i Mexico Citys historiska centrum pa el Zocalo, har skapat riktigt julkansla genom att stalla upp en skridskobana for alla som ar sugna att testa sin balans, faller man gor man det dessutom mjukt eftersom banan ar sa packad med folk att det ar oundvikligt att inte dra med sig nagon i fallet... tycker man inte att det ar sa kul att vingla runt pa en smal skena kan man istallet valja att medverkar i ett snobollskrig.... Alltfor julkanslan eller vad tycker ni dar hemma?

Cozumel och Mexico City

I lordags tog vi en "shuttle bus" fran Tulum till Playa del Carmen och sedan akte vi direkt vidare med en katamaran till Cozumel som ar Mexicos storsta o. Det var jattestora vagor och baten gungade hur mycket som helst sa Andre blev aksjuk men efter lite lunch och lite vila var han som vanligt igen... Eftermiddagen hade vi tankt spendera pa stranden men eftersom det inte fanns nagra strander nara vart hostal som vi trott att det skulle finnas, blev det en eftermiddags prommis istallet...

På andra sidan Cozumel... dit vi cyklade....

Dagen darpa akte vi pa en tva timmars snorkeltur utanfor Cozumels kust och fick se en mangd fargglada fiskar, tyvarr var det sa strömmt att vi inte kunde besoka barriarreven men vi hade i alla fall turen att fa se en livslevande stingrocka... Val tillbaka efter batturen (ingen blev aksjuk) var vi sugna pa att aka till ons andra sida och "miljovanner" som vi ar hyrde vi cyklar for att ta oss de 3 mil som de innebar tur och retur (de hade inget att gora med att de va dyrt med taxi) Det blev en harlig cykeltur med fin natur som mal med en jattelacker strand som tyvarr inte var sa badvanlig eftersom det var mycket rev ute i vattnet (bilder kommer senare) Kvallen spenderades med en god middag och tidig kvall eftersom vi var tvugna att aka med 07.00 katamaranen tillbaka till Playa del Carmen pa mandagsmorgonen for att hinna med flyget tillbaka till Mexico City... som tur var gick det mindre sjo sa aksjukan uteblev

Sa mandag eftermiddag och idag (tisdag) har vi spenderat i en av varldens storsta stader, vi har konstaterat att vi inte ar storstadsmanniskor (vi gillar inte avgaser, hets och trangsel) men samtidigt ar det lite haftigt att ha fatt uppleva miljon i just Mexico City...

Cool bänk nånstans i Mexico City                                Chapultepec, skogen mitt inne i Mexico City

Catedral Metropolitana, i historia centrumet i kontrast till skyskrapor som också syns på sina håll...

Tidigt pa morgonen imorgon (onsdag) lamnar vi Mexico for att aka vidare till Peru, vi borjar med en dag i Lima (torsdag) men redan pa fredag morgon drar vi vidare till Cusco for att hinna vanja oss lite vid hojden innan vi sattre igang a vandrar :)

Tulum

Nu har vi spenderat tre dagar i Tulum som verkligen ar ett paradis! Pa onsdags slappade vi pa stranden xcacel som ar en super vacker odestrand utan forsaljare och nastan utan turister... det kanndes tidlost att ligga dar och se pa de turkosa havet och lyssna till de stora vagorna.. nar det ar sasong fylls dessutom stranden av skoldpaddor som kommer dit for att lagga agg, synd att vi missade det... pa kvallen blev det fodelsedags middag pa "el mariachi" bestaende av wokade delikatesser fran havet och guacamole med totopos...

Stranden xcacel....

I torsdags steg vi upp tidigt igen for att aka pa utflykt och snorkla i "cenotes" som ar vattenfyllda grottor, varken jag eller andre hade snorklat sa mycket tidigare (min forsta gang var i ixtapa for ca 2 man sen :P) sa fran borjan kanndes de lite ovant att andas genom ett ror men efter en stund hade man vant sig och kunde njuta forfullt av upplevelsen. Det var kristallklart vatten (sotvatten) och super lackert att se hur solens stralar lyste upp vissa delar av grottan. Det var bara en massa sma fiskar som simmade runt en (men inte sa fargglada som vi hade trott att de skulle vara) och haftiga droppstensformationer som fyllde grottan, vissa som istappar och andra som stora pelare. Pa eftermiddagen for vi till Tulums ruiner som ar lamningar fran mayafolket precis som i Chichen Itzá och som ligger jattevackert till med utsikt mot havet och en strand omgiven av klippor.

en av grottorna vi               ruiner i Tulum                   Iguana                   Lunch pa stranden
           snorklade i

Idag fredag har vi bara tagit det lugnt och slappat pa stranden har i Tulum, vi har haft ca 30 grader varmt, badat i det turkosa havet och atit farska rakor till lunch... vi har levt lyx liv med andra ord :) vi har ocksa uppflyllt forfragningen efter sombreros, beviset ser ni nedan ;)

Maya ruiner

Imorse steg vi upp halv 5 trots att vi är på semester och tog 06.00 bussen till Chichen Itzá. Runt 12 hade vi kommit fram, lämnat ifrån oss all packning (det fanns gratis luggage room :)) och ätit lunch å var därmed redo att vandra runt bland maya ruiner. Vi tog ingen guidadtur och det var kanske dumt men vi läste oss till så mycket vi kunde i våran lonely planet, den resandes bibel som den skämtsamt kallas av manga backpackers...

Chichen Itzá, den stora kända ruinen på området

Det var stekande hett och fuktigt i luften (kanske just därför att de faktiskt föll lite uppfriskande regndroppar) men vi kämpade oss runt alla lämningar och försäljare som ville ge oss bra pris på vad helst vi ville kopa med oss hem som minne fran var honey moon (tydligen verkar det som vi ar pa honey moon for bade restaurang inropare och forsaljare forsoker med att ge oss bra "honey moon" priser :P) pyramiden var maktig men runt 14.30 var vi nojda och satte oss pa bussen till Tulum som ligger ca 13 mil soder om Cancún langs kusten, vi har hittat ett fint hotell att bo pa och fatt i oss middag, an sa lange tycker vi betydligt battre om denna stad an Cancún eftersom den känns mindre turistig och i alla fall pa kvällstid erbjuder en mysigare atmosfär...

Chichen Itzá

Andre har haft roliga upplevelser med att testa sin lilla spanska och få hola hola pepsi cola som svar på en hola hola hälsning samt svara ingengörsmässiga problem med elkontakter i duschen... nu får vi bara hoppas att han snart vänt sig vid tidsomställningen och orkar vara vaken lite langre pa kvällarna!

Motet

Just det.. efter att ha slappat tva dar i Chachalacas sa åkte jag till puebla... ja kom dit på eftermiddan och spenderade den med att strosa runt lite i centrum. Det ar en kolonistad vilket marks valdigt tydligt men jag tycker att det ar vackert i puebla och kan starkt rekommendera ett besok om man har lite tid over... det fanns kanske inte egentlien sa mycket att gora eller se men vackert var det... Jag var ju dessutom dar i borjan pa december sa det var julpynt och julgranar overallt... de hade till och med stallt upp en super stor julkrubba utanfor en kyrka samt en julgran uppbyggt av nagot som liknade snobollar... tyvarr kan jag inte ladda upp kort pa detta nu men ska gora det sa snart jag har mojlighet...

Centrala Puebla

Klockan 22.15 pa lordag kvall var det meningen att Andre skulle landa och jag var lydigt dar 21.30 for att ha lite tid att hitta vart han skulle komma ut... 45 minuter kanske verkar som en kort stund att vanta men ja kan lova att det inte kanndes som de just da... a da forstar ni kankse att det inte blev sa mycket battre nar det kom upp pa skarmen att flyget var forsenat och skulle landa forst 23.40.... nar han val hade landat tog det typ ytterligare en timme innan han hade fatt ut sin vaska och gatt genom alla passkontroller samt sakerhetskontroller.... sa en laagn vantan blev det for mej som satt "pa andra sidan" och ingenting hade att gora (hade med mej en bok att lasa men de var inte sa latt att koncentrera sig :P) men tillslut kom han och det blev ett underbart mote!

Centrala Puebla                                                         Julkrubba utanför kyrkan

sondag formiddag akte vi till cancun och letade dar upp ett hotell i centrum som vi sov tva natter pa, vi hade eget rum med airkondition och eget badrum... skoont.... sondag eftermiddag akte vi ut till cancuns hotelldel som ligger vid alla strander, andre tog sig ett forsta dopp a vi spenderade kvallen med att strosa pa stranden till solnedgangen... (kommer underbart vackra kort (med nya kameran yiipiihe) senare) sedan blev det tidig kvall eftersom andre knappt sovit de senaste dygnen...

idag (mandag) tog vi baten ut till isla mujeres och har legat pa stranden i princip hela dagen, imorgon bar det av (redan 06.00) till chichen itzá, maya ruiner och sedan pa kvallen till tulum varifran vi kommer resa upp langs kusten mot cancún igen...

har hort att det har tendens att regna och vara dystert vader hemma fortfarande, sa ja tankte bara upplysa er om att vi har ca 30 grader varmt och sol

Ingenting...

.. ar just vad jag har gjort de senaste tva dagarna.... jag akte ungefar en timme langs kusten norrut fran Veracruz till Chachalacas for att bo pa hotell en natt och slappa lite pa stranden, jag visste att det var lagsasong men inte SA lagsasgong att jag skulle fa ha HEALA stranden for mej sjalv inklusive HELA hotellet... dessutom har det varit mulet och igar sma duggade de nastan hela dagen... men varmt ha de varit och tanten som skoter hotellet sa att jag haft otur, normalt satt ar de i princip alltid sol dar... hur som helst tyckte jag det var jatteskont att bo pa hotell och inte ha nagonting alls att gora (de hade inget internet och de fanns inte ens sandning pa mobben :P ) sa jag bestamde mig for att stanna en natt till...

Den öde stranden som de låg en massa döda fiskar på...

Sa de senaste tva dagarna har jag alltsa last min nyinkopta bok Paula av Isabell Allende, sovit, atit, sovit maten, tagit en prommenad pa den ode stranden, atit, sovit maten, duschat, sett en film pa tv... ja ja tror ni har hajjat nu... helt underbart ha de vare, a visst hade de vare toppen om solen hade skinit pa mej men man far vara glad for de man far....

imorse (fredag) tog jag bussen tillbaka till veracruz och sedan vidare till puebla... for nagra timmar sedan lamnade andre ume och ligger formodligen och sover pa jumbo hostel just nu... sa om ett dygn ungefar plockar ja antligen upp honom pa flygplatsen i mexico city... puebla ligger ca 2 timmar med buss fran huvudstaden sa ja aker dit imorgon eftermiddag....

Ont i fotterna

Idag har jag gatt a gatt a gatt... med andra ord, jag har ont i fotterna!

Veracruz ar en fin hamnstad.... men de ar varmt och fuktigt har och jag ar som vanligt jattedalig pa att dricka sa nu maste jag skarpa mig sa jag inte far ont i huvudet hela dagen imorgon! Jag kom fram typ runt ett pa dan och tog en taxi in till centrum och letade upp ett biligt hotell som jag kunde lamna alla mina saker pa... sedan dess har jag prommenerat runt en massa runt hamnen a sa akte jag till ett akvarium dar jag fick se en massa fiskar, super stora fiskar som jag inte alls skulle vilja stota pa nar jag badar oavsett hur snalla de ar... givetvis fanns det bade hajar och delfiner dar ocksa... delfiner tycker jag om men ja kan inte lata bli att tycka synd om dem nar de maste bo i en bassang.... Oj nu later de som jag inte tyckte om akvariumet men de gjorde ja faktiskt det var fint byggt och gjort och jag kan verkligen rekommendera det till er som kanske tanker aka hit nagon dag ;)

Imorgon aker jag vidare till Chachalacas dar jag tanker ligga pa stranden i 2 dagar, det ligger bara ca 1 timme fran Veracruz men eftersom de sags att stranderna har i staden inte alls ar sa fina drar jag dit... har bokat ett hotellrum med luftkonidtionering och egen toa... kanns lyxigt sa jag hoppas de lever upp till forvantningarna!

Fri!

Ja de var faktiskt precis så som de känndes när jag lämnade Valenciana idag efter att ha skrivit terminens sista tenta! Guuud så skönt speciellt eftersom det ändå känndes som att de gick hyfsat med de förutsättningar som ja hade... underbart.... nu väntar 8 veckors semester... (hallå! jag fick nästan en månads mindre sommarlov så ja är lätt värd de!) redan ikväll bär det av med nattbussen från Guanajuato till México City... å så imorgon fortsätter jag till Veracruz.... ja ska vara helt solita nästan en vecka, på lördag kommer ju André så då får ja ju sällskap igen (å så får jag äntligen min nya kamera!!!)

Sista dagen i Guanajuato har jag givetvis spenderat med att göra bort en massa nödvändiga saker som att packa... min väska väger bly, jag längtar inte alls tills jag ska bära runt på den... blir bra när andre kommer så får han ta över neccesären till exempel :P

Vid femtiden i eftermiddag hade jag dessutom bestämmt träff med mina närmaste kompisar på Santos för att äta en sista middag tillsammans... ja är den första som lämnar gruppen eftersom de flesta fortfarande har kvar arbeten att lämna in och tentor att skriva...

Nu ska jag lämna ifrån mig min käraste ägodel här... datorn.... sedan bär de av ut på stan igen för att göra den osäker en sista gång eftersom de förmodligen dröjer länge innan jag kommer tillbaka hit... men nån gång ska ja komma tillbaka!