Viñales

Efter två dagar i Havanna ville vi byta ut storstaden mot lite landsbyggd och därför tog vi bussen till Viñales som ligger väster om Havanna lite norr om Piñar de Río för er som har bra koll på Kubas karta. Det är en jättemysig liten by som har lyckats bevara känslan av att man är på Kuba och inte på nån turistort trots att det kommer väldigt mycket turister just hit.

Precis som i Havanna hyrde vi ett rum hemma hos kubaner, denna gång av en kvinna och bodde relativt bra. För oss blev Viñales utgångspunkt för två dags utflykter till strand och bad. Först bar det av till María la Gorda som ligger i princip så långt sydväst man kan komma på Kuba. Bilresan hit tog ca 2,5 timme enkel väg men det gjorde ingenting för det var kul att få se lite mer av den kubanska landsbyggden. Vi åkte förbi flera små byar med fina hus och fick se mycket människor i rörelse, gammla som unga. De fanns de som färdades på cykel, med häst och vagn, med ko och vagn, till fots och i bil, det var som att uppleva flera generationer på en och samma gång.

María la Gorda och är en underbart vacker plats vars huvudattraktion är att åka på dykutflykter och kanske var det just därför som jag upplevde stranden som i princip tom trots att det enda hotellet i närheten var fullbokat. Det är bara att använda solsängarna som finns på stranden och toaletter finns på de båda restaurangerna. Eftersom man måste betala inträde för att komma åt stranden finns det inte heller några försäljare som man hela tiden måste tacka nej till. Jag hade tyvärr väldigt mycket magknip just denna dag men det var hur som en helt underbar plats att sola och bada i lugn och ro på. Vattnet var dessutom klart och dricksvatten.

Dagen därpå bar det av till Cuyo Jutías som ligger ca 1 timme norr om Viñales i taxi. Det var minst lika fint här som på María la Gorda, lite mer turister men fortfarande inga försäljare så helt perfekt för bra avkoppling vilket vi kännde oss mycket förtjänta av. Dessutom ingick det en underbart god lunch i utflyktspacketet vi hade köpt bestående av fiskfilé med ris och lite rödkålssallad dryck och efterrätt.

Efter två dagar på stranden spenderade vi en förmiddag i Viñales innan vi åkte tillbaka till Havanna. Vi tog en liten taxitur i omgivningen och besökte bland annat en grotta och fick se tobak på torkning samt nästan nyfödda hundvaplar. Mycket nöjda återvände vi till huvudstaden och såsmåningom även till México.

Habana

Har just kommit hem efter en vecka på Kuba, underbart har det varit men också lite påfrestande eftersom det nästan inte går å få tag på mat på Kuba (!) Dessutom fick Helena en amöba i maggen å min mage reagerade som vanligt på de nya bakterierna, det var bara Sara som klarade sig helt och hållet från magproblem... men hur som helst är vi alla tre mycket nöjda med veckan och jag tänkte uppdatera er lite på vad vi egentligen har haft för oss

Cubatjejerna i Havanna :)

Strax efter 12 på lördag förmiddag kubansk tid landade vi på Cuba, dvs 6 timmar efter svensk tid men en timme före mexarna. Vi åkte direkt till rummet vi hade bokat på Internet innan vi lämnade Gto. Det är vanligt att man hyr rum hemma hos folk på Cuba eftersom hotellen är svindyra och vi hade lyckats boka ett rum för 3 hemma hos en kille som heter Federico trots att man enligt kubansklag bara får bo två turister i ett rum. Utifrån såg huset riktigt slitet ut men invändigt var det riktigt fint, tydligen nyrennoverat vilket märktes. (Standarden var betydligt högre än de rum som jag å Sara hyr av Dante)

Det första som förvånade mig var befolkningen på Cuba, det är riktigt svårt att säga hur en typisk kuban eller kubanska ser ut. På Cuba finns alla typer av utseende representerade inklusive alla typer av blandningar. Det finns både korta och långa kubaner, tjocka och smala, mörkhyade och vita, blåögda och brunögda, blonda och brunetter, de med lockigt hår och de med spikrakt, ja allt du kan föreställa dig och alla dessa egenskaper blandade. Det enda vi kunde hitta som är genomgående är att i princip alla kvinnor har mycker former och då menar jag inte att alla är mulliga eller tjocka nej, nej inte det, bara mycket former. Jag förstår också varför det sägs att kubanskorna är vackra, de måste ju finnas nått för alla smaker! Dessutom klär sig alla väldigt utmanande. Killarna drar sig inte heller för att rätta till/klia på paket, det gör alla från de mest finklädda servitörer till vägarbetare, gammal som ung och inte de minsta diskret heller utan de är snarare så att man gör de så tydligt som möjligt.

Lördag eftermiddag och hela söndagen strosade vi runt i Habana, mest i de nyare delarna. Vi gick, å gick, å gick så på måndagen var det riktigt skönt att åka vidare så man fick sitta på en buss några timmar å vila benen :P Befolkningen är blandad och så är bebyggelsen, vissa hus håller på att falla ihop, andra är nybyggda och däremellan finns allt på skalan. Staden är dock väldigt charmig och lugn och som vi försod det, (enligt befolkningen själv), så är brottsligheten relativt låg, i alla fall för att vara i Latinamerika. Det som gladde mig var att det fanns mycket växtlighet så staden var väldigt grön å fin.

För att få lite omväxling lämnade vi Havanna på måndagen men kom tillbaka torsdag eftermiddag. Fredagen spenderade vi med att utforska den äldre delan av Havanna, till fots såklart. Vi passade också på att besöka en chokladfabrik som vi hade spanat in tidigare där vi satte oss ner för att dricka choklad och äta små chokladbitar *mums*.

Kuba

Resetips:    Havanna är ett måste, så klart :)

Viñales, en lite by som ligger på västra Kuba, super mysigt och omgiven av underbar
                     natur, dessutom perfekt utgångspunkt för dagsutflykter till bland annat Maria la Gorda
                    och Cayo Jutías
, men också för att göra vandringar i bergen, ridturer mm Ett paradis för
                    naturälskare som vill uppleva en kubansk by som inte tagits över av turismen.

Maria la Gorda, en super fin och jätte lugn strand så långt sydväst du kan komma på
                    Kuba, största huvudattraktionen är att åka på dykutflykter men stranden duger gott till
                    att "bara" sola och bada på. Här slipper du alla försäljare och allt annat det innebär att
                    vara på en riktig turiststrand. Jag åkte hit över dagen från Viñales, resan tar ca 2,5
                    timme enkel väg och i pristet ingår inträdet till området, resan och en lättare lunch i
                    form av en macka och juice. För detta betalade jag 32 CUC. Vill man stanna på Maria la
                    Gorda så finns det bara ett enda hotell med samma namn. Det var fullbokat dagen jag
                    åkte men trots detta var det inte alls fullt med folk på stranden. Eftersom det kostar att
                    komma in på området har du tillgång till toaletterna på restaurangerna och solsängarna
                    som står på stranden.

Cayo Jutías är också en jättefin och lugn strand som ligger ca 1 timme i bil från Viñales
                   även hit bokade jag en utflykt från resebyrån i just Viñales. Det kostade 22 CUC och då
                   ingick resan tur och retur och en rejäl lunch bestående av fisk, ris och sallad, dryck och
                   efterrätt. Här fick man hyra solsängarna för ca 1,5 CUC per dag och det fanns tillgång till
                   toaletter.

Boende:       Det vanligaste är att hyra rum hemma hos folk eftersom det är så dyrt på hotell. Detta

kallas "casas particulares". I Havanna Vi hyrde av en kille som heter Federico Llanes
                    och hans rum ligger väldigt centralt nära "El Prado" som delar gamla delen av Havanna
                    med den nya. Han har två rum för två personer (man får inte bo fler än två i samma
                    rum enligt kubansk lag men han lät oss göra det i alla fall) rummen delar toalett, är i
                    jättefint shick (nyrennoverade) och har luftkonditionering och safteybox. Vi var tre i
                    samma rum och betalade 35 CUC per rum och natt. Federico erbjuder också en rejäl
                    frukost för 4 CUC per person bestående av ägg, bröd, te, frukt och juice. Om man vill
                    kan man också köpa middag av honom för 8 CUC per person vilket jag starkt kan
                    rekommendera.

Hans mailadress är: [email protected] eller [email protected]
                    Det finns också mer information på: http://www.ficorenta.vacations.to

Federico är med i något typ av organisation tillsammans med fler som hyr ut rum runt
                    om på Kuba så via honom fixade vi också boende i Viñales hos en trevlig dam. Där fick
                    vi också bo tre i samma rum och betalade 30 CUC per rum och natt. Standarden var
                    jättebra. Kvinnan heter Maria Luisa Días och kan nås via Federicos mailadress ovan eller
                    via telefonnummer: (048) 69-51-14

Tidsskillnad: 6 timmar efter svensk tid

Valuta:
          CUC - kubanska dollaren som utlänningar använder, 1 CUC var värd ca 8kr

CUP - kubanska peson, valutan för kubanerna, 1 CUP var värd ca 30 svenska öre
                      Som tursit kan man betala och använda båda valutorna MEN de flesta restauranger,
                      barer, taxis osv tar bara betalt i CUC.
                      Det kostar 25 CUC att lämna landet!

Reseinfo

Nu har jag skapat en ny kategori här på min blogg Reseinfo där jag tänker samla inlägg med resefakta till de länder som jag besökt. Så om ni nån gång tänker åka till Kuba till exempel och kommer ihåg att jag varit där en gång i tiden kan ni titta in på min blogg och hitta lite tips inför resan, mailadresser och betyg på de som jag har hyrt rum av, lite praktisk information osv.

Jag hoppas de kommer vara till nytta!

Plugg

Det var ett tag sedan jag uppdaterade nu... jag vet... men de har inte hänt så mycket sedan födelsedagsfesten förra onsdagen :P Jag har mest varit hemma och tagit de lugnt...eller snarare pluggat eftersom det varit lite hektiskt i veckan... lite grann är de självförvållat eftersom vi tar en veckas semester kommande vecka...

Vi har också avslutat två av de fyra kurser som vi läser här i Guanajuato, Latinamerikansk litteratur och "Historia de la lengua" (spanska språkets historia) De känns hur skönt som helst men samtidigt lite läskigt efterom de innebär att terminen verkligen närmar sig sitt slut och med det också vistelsen i Guanajuato... *snyft*

Imorgon bitti åker vi till Kuba, eller vi lämnar Gto redan ikväll med nattbussen till flygplatsen. I onsdags kunde vi äntligen hämta ut biljetter och visum som var giltiga, (första gången vi var dit var visumet försenat eftersom de hade slut på papperet de ska skrivas på, andra gången så var det felskrivet i visumet (å de är ju inte så viktigt att de gjorts ordentligt, daaa) men tredje gången gilt så fick var och en vara "sueca" (svenska) och inte "suiza" (schweiziska) *puh* de hann bli klart innan avresa)

Så vi lämnar alltså Gto runt 22 tiden ikväll och lyfter från Mexico Citys flygplats 08.45 mex tid imorgon bitti, blir borta en vecka och kommer sedan tillbaka utvilade och peppade inför sista skolveckan med 3 tentor... guld, eller?

Hoppas att ni får en bra helg alla där hemma själv ska ja njuta så mycket jag kan av vad Kuba har att erbjuda och när jag kommer tillbaka ska ja uppdatera er på hur vi hade de ;)

Kram kram

Ferchos födelsedagsfest

I onsdags hade Fercho, (Fernando anfitionen/faddern) födelsedagsfest, för idag lördag fyller han 23 år. Vi åkte hem till honom i Salamanca som ligger ca 45 minuter i bil/buss från Guanajuato där en massa av hans klasskompisar och kompisar redan befann sig. Vi lyckades komma just då köttet var färdiggrillat så de var bara att hugga in :) Förutom mat bjöds de på Indio (mexikansk öl som jag faktiskt börjat tycka lite om :P) och agua loca - galet vatten, dvs agua de horchata (risvatten, låter kankse inte så gott men de är det!) blandat med lite extra vatten och mezcal (en variant på tequila typ) Det spelades hög musik från Oscars bil som var uppställd på den lilla "gräsmattan" framför radhuset där Fercho bor och dansades gjordes de på gatan :) Det var riktigt trevligt och härlig stämning men eftersom vi hade lektion klockan 8 dagen därpå så pallade vi oss tillbaka till Gto redan runt 22.30 snåret....

Melissa Horn

Lyssna och njut!

Día de los muertos

Natten mellan den 1 och 2 november firar man "Día de los muertos" (de dödas dag) här i México alltså deras motsvarighet till vår Alla helgona och en av regionerna där det firas som mest i México är Michoacán så därför styrde vi kosan mot Morelia och Patzcuaro tidigt på söndag morgon. Vi tältade vid kajen i Patzcuaro för att ha nära till "la lancha" båten som tar en till och från ön Janitzio dit alla turister åker för att uppleva en riktig "dia de los muertos".

På vägen till Patzcuaro stannde vi till i Irapuato (inte iraputa som jag sa först :P) för att Tulia villa hämta lite lämpligare kläder för tältning. När vi kom hem till henne hade hennes mamma gjort frukost till oss bestående av "sopas" små majsplättar, (ganska tjocka) med bönröra, sallad, ost och lite köttfärs på, som var super goda. Till detta serverades "champurrado" som är en chokladdryck med majsmjöl och så förståss "pan de muerto" (de dödas bröd) som äts just dessa två dagar. Jag kan inte riktigt förklara för er hur det smakade, jag tyckte de var som en torr sockerkaka med strösocker på och lite smak av anis och ska jag vara ärlig så tycker jag bättre om vanlig svensk sockerkaka men de är kul att testa så mycket som möjligt nu när man ändå är här :)

När vi hade kommit fram till Patzcuaro åt vi lunch bestående av paneradfiskfilé med ris och tortillas sedan blev det en tupplur i tältet för att ladda inför kvällen. Runt fem tiden fixade vi biljett till båten och det visade sig vara den absolut bästa tidpunkten eftersom solen gick ner bakom bergen under den ca 20 min långa resan till ön Janitzio. Det är en ganska lite ö som byggts på höjden och på toppen står en stor stenfigur som syns från långt håll och hälsar en välkommen.

Vi strosade runt på ön, kikade lite på allt man kunde köpa där och runt åtta tiden var vi hungriga igen så vi slog oss ner på en väl utsmyckad restaurang (alla restauranger var väl utsmyckade) och jag beställde en räksoppa och ett glas vin till (mitt första vinglas på restaurang här i Mexico faktiskt) Soppa var inte alls så god men jätteräkorna som följde med var super.

Runt 24 tiden gick vi till kyrkogården för att titta på gravarna som var utsmyckade med lila och oranga blommor, massa ljus och andra dekorationer som döskallar och sånt. Runt dessa gravar samlas familjen och som jag förstod det sitter de ofta vid graven i princip hela natten. Det sägs att natten mellan den 1 och 2 november besöker de dödas andar gravarna och dörför samlas familjen där för att tillbringa en natt tillsammans. Många lämnar en bit "pan de muerto" på graven till sina bortgågna anhöriga men de finns också de som lämnar andra saker som de vet att de döda gillade på jordelivet

Nackdelen med att åka till ett ställe dit alla turister åker är att det finns de som inte respekterar traditioner och går runt stupfulla på kyrkogården, trampar över gravarna och till och med spyr på dem... dot not like!

Runt ett på natten var vi trött igen och återvände till fastlandet för att sussa lite, ingen oroade sig för kylan eftersom vi var sju stycken i ett tält för sex :) Däremot hade ingen tänkt på att det var en restaurang en bit bakom vårt tält som spelade musik på full volym inpå småtimmarna men trött som jag var somnade jag utan problem.

På måndag förmiddag (röd dag i México) åkte vi in till Patzcuaros centrum och åt frukost, det var riktigt mysigt, vi gick lite snabbt in i en kyrka och en teater innan vi drog vidare till Tzintzuntzan för att se några mindre varianter på pyramider.

På hemresan skulle lyckligtvis Tulia byta klädväska igen å hennes mamma hade blivit förvisad om att vi var påväg så återigen kom vi till ett färdigdukat bord. Denna gång bjöds de på tortillas fylld med potatis, morötter och lite köttfärs. Dessutom var tortillas(arna) doppade i nån slags röd sås som var jättegod. Detta toppades också med isbergssallad, lite grädde och ost. Super gott! Till detta drack vi mandarinvatten (nypressad mandarinjuice blandat med vatten) Efterrätten bestod av kondenseradmjölk blandat med citron varvat med mariekex i en form *mums* och tillsist serverades det frukt punch.

När vi kom tillbaka till Guanajuato hade de smyckat Baratillo, troget nära där jag bor med sånna här saker:

så de var lite kul... en trevlig överraskning innan det var dags att stupa i säng igen....

(Hörreni, ni har blivit så dåliga på att lämna kommentarer, skärpning!)

Sista helgen på Cervantinon

Nu är det sista helgen på Cervantinofestivalen och jag tycker faktiskt att det har gått riktigt bra. Jag har inte blivit störd så att jag inte kunnat sova en enda natt och det har inte varit fyllisar som supit och spytt på gatan där jag bor... Dock har det varit super mycket folk i centrum, nästan så man inte har kunnat ta sig fram överhuvudtaget men sånt får man ju räkna med när det är festival...

Jag har inte betalat in mej på ett enda event eftersom det händer så mycket på gatan som är gratis. Huvudgatan inne i centrum har nästan förvandlats till "La Rambla" med utklädda människor som leker satyer och clowner som uppträder dagarna i ända, super härligt tycker jag! Det är kul att man kan höra folks skratt ända upp till rummet när man sitter och försöker plugga lite.

Halvnakna killar som dansade runt på plaza San Fernando

På Baratillo, torget nära där jag bor har jag bland annat lyssant på traditionell mexikansk musik som var jätte härlig, alla i publiken (utom jag då) kunde typ texten till låtarna så de flesta sjöng med och gungade fram och tillbaka för att hålla takten. Jag blev till och med uppbjuden av en kille i min ålder men tackade vänligt nej eftersom de kändes lite konstigt att dansa i publikhavet när ingen annan gjorde det... eller de kanske bara är jag?

Jag har också  sett en spansk cirkusföreställning på plaza San Fernando som innehöll en massa akrobatiska konster

Igår kväll såg jag och Helena en teaterföreställning som var en blandning av Miguel Cervantes verk. I vanliga fall betalar man cirka 300 pesos (150 kr) för att se en sån föreställning men eftersom Dante är med i skådespelet fixade han in oss gratis :) Jag tyckte föreställningen var riktigt bra och blev positivt överraskad av Dantes förmåga att agera!

"Entremeses Cervantino" Dante är han med utrustning och svärd nere til höger i bild...

Eftersom det är just sista helgen på Cervantino så passade jag på att strosa runt i centrum idag och shoppa lite smycken av gatuförsäljarna som kommer hit för festivalens skull... det blev bland annat två par örhängen och ett armband i läder.... På måndag är det dessutom "día de los muertos" (de dödas dag) här i México och därför har det under veckan kommit fram en massa gatuförsäljare som säljer godisfigurer som liknar döskallar och sånt så idag när jag strosade passade jag också på att köpa lite och prova och här nedan kan ni se resultaten...

Detta är alltså godisar...                                       Döskallar i choklad :)

Igår tog jag fram täcket så nu sover jag i underställ under ett vanligt täcke samt mitt nästan lika tjocka sängöverkast. Det är kallt varje natt nu men under dagarna blir det varmare (tack och lov) och i solen kan man fortfarande gå i t-shirt. Vad har ni för väder? :P

Imorgon klockan 06.00 (13.00 er tid) bär det av mot Morelia och en liten ö som ligger en bit från staden där man tydligen vet hur man ska fira "día de los muertos" på riktigt. Ska bli riktigt kul att uppleva, vi har dock tänkt sova i tält vilket jag gruvar mej lite för men jag har packat med mej en hel del kläder samt fingervantar så jag hoppas de räcker till! Dessutom verkar det som att hela Guanajuato tänker åka till samma ställe så vi har pratat ihop oss med några till om att göra en liten tältby... kan nog bli riktigt mysigt ändå....

Efter föreställningen, fr vänster; väninna till Dante, Dantes bror, jag, Dante och Helena