Skoputsare

I La Paz finns det skoputsare overallt pa gatorna, det ar bara att stalla upp skon pa en liten pall sa far du skorna blankande och skinande rena. Majoriteten av dem har dessutom en "ranarluva" pa sig och i borjan undrade jag varfor. Fordomsfull som jag ar tankte jag mig att det kanske ar for att det blir lattare att forsoka sno at sig saker av de som passerar pa gatan nar de ar mkt folk utan att man fattar exakt vem det var. Varfor skulle man annars vilja ha pa sig en luva som borde bli supervarm i varmen som ar pa dagarna. Senare kom jag pa tanken att de kankse ville skydda sig fran alla avgser.

Nagra dagar in pa resan berattade Sofie for mig att hon last i var gudiebok att de har pa sig dessa luvor for att skydda sin identitet. Manga av de som putsar skorna skamms alltsa over att behova gora ett sadant "skitjobb" for att kanske ha rad med studier och dylikt och darfor tar de pa sig dessa luvor sa att ingen ska kanna igen vem de ar. Chi fick jag for mina fordommar! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0