Cozumel och Mexico City

I lordags tog vi en "shuttle bus" fran Tulum till Playa del Carmen och sedan akte vi direkt vidare med en katamaran till Cozumel som ar Mexicos storsta o. Det var jattestora vagor och baten gungade hur mycket som helst sa Andre blev aksjuk men efter lite lunch och lite vila var han som vanligt igen... Eftermiddagen hade vi tankt spendera pa stranden men eftersom det inte fanns nagra strander nara vart hostal som vi trott att det skulle finnas, blev det en eftermiddags prommis istallet...

På andra sidan Cozumel... dit vi cyklade....

Dagen darpa akte vi pa en tva timmars snorkeltur utanfor Cozumels kust och fick se en mangd fargglada fiskar, tyvarr var det sa strömmt att vi inte kunde besoka barriarreven men vi hade i alla fall turen att fa se en livslevande stingrocka... Val tillbaka efter batturen (ingen blev aksjuk) var vi sugna pa att aka till ons andra sida och "miljovanner" som vi ar hyrde vi cyklar for att ta oss de 3 mil som de innebar tur och retur (de hade inget att gora med att de va dyrt med taxi) Det blev en harlig cykeltur med fin natur som mal med en jattelacker strand som tyvarr inte var sa badvanlig eftersom det var mycket rev ute i vattnet (bilder kommer senare) Kvallen spenderades med en god middag och tidig kvall eftersom vi var tvugna att aka med 07.00 katamaranen tillbaka till Playa del Carmen pa mandagsmorgonen for att hinna med flyget tillbaka till Mexico City... som tur var gick det mindre sjo sa aksjukan uteblev

Sa mandag eftermiddag och idag (tisdag) har vi spenderat i en av varldens storsta stader, vi har konstaterat att vi inte ar storstadsmanniskor (vi gillar inte avgaser, hets och trangsel) men samtidigt ar det lite haftigt att ha fatt uppleva miljon i just Mexico City...

Cool bänk nånstans i Mexico City                                Chapultepec, skogen mitt inne i Mexico City

Catedral Metropolitana, i historia centrumet i kontrast till skyskrapor som också syns på sina håll...

Tidigt pa morgonen imorgon (onsdag) lamnar vi Mexico for att aka vidare till Peru, vi borjar med en dag i Lima (torsdag) men redan pa fredag morgon drar vi vidare till Cusco for att hinna vanja oss lite vid hojden innan vi sattre igang a vandrar :)

Postat av: Mamma Birgitta

Hej svejs!

Ja, det är bara än en gång säga,vilka upplevelser ni gör!! Lycka till med resan till Peru.

Idag tar vi på oss yllehalsduk och drar ner mössan när vi går ut - minus 17 grader.

Kram

Mamma

2009-12-16 @ 21:39:17
Postat av: Helena

Jodå Yucatán måste besökas hör jag, låter som ni har haft det riktigt fint! Hoppas resan gått bra och att ni vänjer er fort vid höjden, tugga koka och drick vatten är mina råd, det finns alltid ett te (mate) för varje krämpa som kan uppstå så ta vara på det! Tänker på er! Jag avverkar mina sista dagar i Mexico nu... ska bli kul att komma hem till snön även om det är svårt att lämna allt här med!!! Stor kram, längtar efter korten från Machu Pichu!