Ixtapa

03.00 på morgonen/natten lämnade vi Guanajuato i en bil som var välfylld med både passagerare och packning och styrde kosan mot kusten och Ixtapa. Jag försökte sova så gott det gick och på morgonkvisten runt 8 tiden vaknade jag till en underbar utsikt över berg som var täckta med moln som hade sänkt sig över topparna, super fint!

  

Efter att ha lämnat alla saker i lägenheten och bytt om begav vi oss till stranden för att svalka av oss lite grann. När vi kom till Ixtapas huvudgata förstod jag precis varför det står i guideboken att Ixtapa är en strandort som är uppbyggt bara för turister och att det inte finns en palm som inte står där den ska... det stämmer till punkt och pricka... Detta medför också att det är väldigt dyrt i Ixtapa och som "backpacker" känner man sig inte riktigt hemma....

  

Hur som helst så var vi väldigt trötta på kvällen så det blev en tidig kväll för att ladda inför söndagen som vi tillbringade på Isla Ixtapa, det bästa med hela helgen! Vi hade köpt ett litet paket som innehöll resan till och från ön, tillgång till solstolar och solsängar, lunch och snorkling. Vi började med att snorkla i 45 minuter, det var första gången jag testade detta och det var lite lustigt i början eftersom jag lyfte huvudet ovanför vattenytan för att andas genom röret... det var som att mitt huvud inte fattade att jag kunde andas genom röret även under vattenytan :P Men efter en stund när man vant sig så gick det bättre och det var kul att se fiskarna som simmade omkring, endel kom jättenära och nästan nafsade på en.... Sedan blev det att slappa en stund i en solsäng med ett lungt hav som utsikt och gröna fina kullar i bakgrunden, hur vackert som helst! Lunchen bestod av guacamole med totopos som förrätt och fiskfilé kryddad med vitlök och lite annat samt ris till huvudrätt, jätte gott var det, fisken kändes riktigt färsk och guiden som var med oss sa att den fiskats från havet dagen innan....

                       


Måndagen regnade det så då gjorde vi inte så mycket alls.. tog det mest lugnt och gick ut på kvällen och tog någon öl bara... tisdagen, hemrese dagen var det givetvis hur fint väder som helst... vi hann i alla fall njuta några sista timmar innan vi packade ihop i lägenheten och gjorde oss klara för att återvända mot Guanajuato. För att inte sitta lika trångt (det var nämligen suuper varmt) satte vi två i bagaget, två i baksätet å så två i framsätet...


   


Kommentarer
Postat av: Berith

Hej på dig!

Jag förstår precis din känsla när du snorklade. Jag provade ju själv för första gången när vi var i Thailand sist. Jag fattade inte heller först så jag höll andan för att sen hyperventilera. När jag kom på hur man skulle göra var det hur läckert som helst, tyvärr fick vi inte se så många olika fiskar. Vid tillfälle ska jag prova igen.

Kram från oss två!

2009-10-04 @ 13:00:07
Postat av: Mamma

Hej svejs!

Såååå vackert land. Jag blir så avunds varje gång jag ser nya kort du tagit, vilken natur! Tur att bilfärden gick bra med tanke på så många pers ni var i bilen.



Vi hörs!

2009-10-06 @ 12:37:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0