Guadalajara

Nu börjar jag äntligen närma mig nutiden! För två veckor sedan tillbringade vi helgen i Guadalajara som är Méxicos tredje största stad. Under veckan hade både jag och Helena varit förkylda, jag lite grann och Helena ganska mycket, eller hon hade väldigt mycket hosta i alla fall så när vi åkte hade vi bestämt oss för att ta det väldigt lugnt.

 

Guadalajara ligger hur som helst 4 timmar med buss ut mot Stilla Havet från Guanajuato, bussen avgick från Gto runt 8:40 och vi kom då fram ungefär runt 13.00 tiden. Eftersom vi inte hade fixat något boende i förväg så bestämde vi oss för att det var bäst att börja i den änden.... Jag hade sett ut ett hostel som skulle vara billigit och ligga i centrum enligt Lonley Planet så vi styrde kosan ditåt och hade bestämt oss för att sova i en sal med 8 tjejer för 140 pesos var då hon som jobbade var vänlig nog att tala om för oss att det skulle vara en spelning på hostelet samma kväll... Helena har haft rejäl hosta de senaste dagarna och min röst har inte gått att lita på så vi bestämde oss ganska snabbt för att det då var bättre att leta vidare... (Är det dock någon som inom en snar framtid ska åka till Guadalajara kan jag rekommendera detta hostel som heter Hostel de Guadalajara.. jag tycker det verkar riktigt bra boende för pengarna!) Hur som helst så hamnade vi tillslut på ett riktigt slitet hotell "Hotel Hamilton" som också ligger relativt centralt men som inte var lika fint som hostalet.. Rummet känndes relativt rent och lakanen nytvättade så de dög gott för oss.. vi tänkte att vi ändå inte skulle göra mer än att sova på rummet och vi fick egen dusch och egen toa även om den inte var nyrenoverad... 190 pesos (103kr) kostade det rummet för två... Det vi dock glömde tänka på var vad som fanns i omgivningen för när vi kom tillbaka runt 23 tiden samma kväll för att sova så visade det sig att grannporten var ett hårdrocksställe som spelade hårdrocksmusik på högstavolym säkert till två tre på natten.... jag vet inte hur många timmar det var relativt tyst men det var inte många för sedan på morgontimmarna började lastbilar, bussar och bilar köra och tuta på varandra på vägen vi hade just under fönstret... så det blev inte så många timmars djup sömn trots öronproppar :P I övirg kan jag rekommendera detta hotell för den som vill bo riktigt billigt, ha en toalett att använda och en säng att sova på men inte så hårda krav på hur det ska se ut...

 

När vi väl hade bestämt oss för det där hotellet gick vi nöjda men hungriga ut på stan för att leta restaurangställe... vi hade passerat ett stället i vårt letande av bostad där det satt en massa mexikaner så vi tänkte att dit måste vi gå.. När vi kom tillbaka var det kö för att få bord och då var saken avgjord, där skulle vi äta! Tack och lov gick kön ganska fort och vi fick beställa mat. Det blev tortas ahogadas (typ baugett fylld med kyckling i tomatsås) och la gorda especial bestående av enchiladas med mole och en annan gulsås som vi inte vet namet på... Båda dessa rätter hade vi blivit rekommenderade att prova så vi delade på två rätter... Jag älskade tortas ahogadas, tyckte inte alls om enchiladas i gul sås och molen (som är en typ sås med choklad) var inte super i början men jag tror det är en smak man måste vänja sig lite vid för att tycka mycket om så ja ska definitiv prova den igen! La gorda hette stället och är ett måste om man ska till Guadalajara för det var välgjord mat till en bra peng!

                     

Eftersom vi var ganska förkylda så bestämde vi oss att ta turistbussen runt stan direkt efter maten för att smälta den och för att inte behöva gå så mycket. Jag tycker det var ett bra val.. vi satte oss längst upp på var sin sida för att täcka upp de flesta kameravinklar och vi fick se mycket av staden som är sååå mycket större än Guanajuato (4,1 miljoner invå) Bussturen kanske egentligen inte bjöd på så jättemycket att se men det var skönt att inte behöva gå så mycket i alla fall :P Helena var grymt sugen på att köpa jeans så efter bussturen sprang vi runt i affärer och letade fram till ca 21.00... då hade vi också hunnit upptäcka möjligheten att köpa Italiensk glass som vi tänkte skulle göra gott för våra onda halsar vilket det också gjorde... 

 

I Guadalajara kan man köpa mezcal som är nån typ av sprit som egentligen görs i Oaxaca (söderut) och som har en mask innuti sig... den här spriten får man inte tag på i alla städer så vi hade blivit ombedda att köpa hem en flaska till en klasskompis och då passade jag på att köpa en flaska att ta med hem också... ska bli spännande att testa den såsmåningom :P En kompis till Helena i Sverige har dessutom bott i Guadalajara för 7 år sedan så hon hade tipsat oss om att besöka en bar som heter La Fuente som är stadens äldsta... så för att göra ytterligare gott för våra halsar och döda lite fler bakterier gick vi dit för att dricka vår första (!) tequila i Mexico... vi hade dessutom så tur att vi blev bjudna på den av bartendern ;) För att avsluta kvällen gick vi vidare till ett stället som heter Chai och drack var sitt, just det, chai te.... Efter det blev det hotellet där vi trodde att vi skulle få sova i lugn och ro :P Hur som helst var vi nöjda med eftermiddagen och väldigt väldigt trötta....



På söndagen steg vi upp runt 8, gick ut och åt frukost för att sedan besöka San Juan de Dios som är en superstor marknad som säljer allt från skor och cdskivor till käder och mat... Helena köpte någon t-shirt och jag var riktigt sugen på converse skor men de som jag ville ha fanns inte i min storlek :( Jag hoppas jag kommer hitta dem här i Guanajuato eller åtminstone i Leon när vi ska åka dit och shoppa...


Sammanfattningsvis så tycker jag Guadalajara är en riktigt trevlig stad och jag tycker det fanns riktigt mkt shopping och mycket mer att se än vad vi hann med... Det är absolut det rätta stället att åka till om man vill köpa brölloppsklänning för sånada affärer fanns det i varje hörn! Då kan man dessutom passa på att åka till Puerta Vallarta på badsemester som ligger relativt nära... Ska man åka ska man i alla fall ha 2 heldagar i Guadalajara, vi hade just och pass 24 timmar :P Jag skulle gärna åka tillbaka!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0