Så här bor jag

När jag kom till Guanajuato hade jag bokat ett hostel som heter ”Hostal Casa del Angel” och som ligger ca 50 meter från Universitetets huvudbyggnad inne i centrum. Jag och Helena, (tjejen som jag är här med - vidabuena.blogg.se) bodde i  ett eget rum med tre sängar och vi betalade 300 pesos var per natt (ca 170 kr) ganska dyrt men vi hade bokat från Sverige via hostelbookers.com så jag tror det är anledningen. Hostalet var helt okay, det luktade lite fukt i vårt rum, köket är oanvändbart (om man inte gillar kackelackor i maten) och det finns bara en tjej och en kill toalett, men i övrigt upplevde jag det rent och städat. Personalen var jättetrevlig, verkligen mån om en och väldigt hjälpsam, jag kan rekommendera detta ställe om man söker boende i Guanajuato under en kortare tid.

Eftersom vi ska vara här i Guanajuato ca fyra månader så började vi genast leta ett mer permanent boende. Det allra vanligaste är att man hyr ett rum hemma hos någon familj eller ensamstående med rum över. En del delar också lägenhet tillsammans med andra och delar då kök, toa och vardagsrum men har ett eget sovrum. Vi hade som mål att inte bo med andra utlänningar än oss själva för att få så mycket närkontakt med México, mexicaner och spanskan som möjligt och vi lyckades!

Vi delar i och för sig sovrum men det är relativt stort och vi har hängt upp ett skynke mellan våra sängar så att vi inte stör varandra om den ena vill sova och den andra ha lampan tänd. Vi hyr av en ingenjör som heter Dante som precis fyllt 30. Lägenheten har ett vardagsrum kopplat till ett kök, en toalett som vi då delar mellan tre (funkar hur bra som helst!) och ett sovrum nere som för det mesta står tomt (de är ej ute för uthyrning). Allt detta på nedreplan. På övreplan kommer man först upp till en terass där vi har en utemöbel som vi kan sitta i och njuta av utsikten över stan, den är super! På detta plan finns också två sovrum, varav vi hyr ett och det andra tillhör vår ”casero”. Alla rum är under tak förutom trappen upp och hallen nere, så regnar det och jag vill gå på toa måste jag använda paraply (om jag inte vill bli blöt förståss :P) För detta betalar vi 1000 pesos (ca 550kr) var i månaden och då ingår dricksvattnet och städning en gång i veckan. Det är inte vår kära vän ingenjören som städar om ni nu trodde de utan de kommer hit en kvinna som heter Pamela och städar hela lägenheten, lämnar vi våran dörr öppen så får vi också vårat rum städat.


 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0