San Miguel de Allende

San Miguel de Allende åker man till när man ska fixa sitt uppehållstillstånd som student till México. Jag och Helena hade tack och lov fixat FM3 visumet redan hemma i Sverige, hade vi inte gjort de hade de gått lösa på plats men det hade varit så mycket besvärligare och tagit väldigt mycket tid, jag är alltså glad att jag hann göra det hemma! Hur som helst så fyllde vi i hur mycket papper som helst första veckan för att kunna bli inskrivna i det Mexikanska systemet, här görs ingenting digitalt :P Vi fick ett datum av "Internacional Office" här då allt skulle vara klart och de följde oss till San Miguel de Allende för att lämna in papperen. När det är gjort måste man vänta ytterligare två veckor, då måste man åka tillbaka för att få igen sitt FM3-visum som man lämnade första gången samt ett papper där det står att allt är godkännt osv. Återresan måste man ordna själv och vi hade så tur att vår "casero" Dante tyckte de var så länge sedan han var i San Miguel de Allende så han ville följa oss så vi for alla i hans bil en onsdag efter jag och Helenas lektion.

 

San Miguel de Allende är en stad som är mycket influerad av amerikaner, många flyttar hit när de blir pensionärer för att spendera sista tiden i livet i ett lite varmare klimat antar jag. Det är en väldigt vacker stad, precis som Guanajuato med många fina och färglada hus samt smala mysiga gator... Efter vi hämtat tillbaka vårt visum, (vi fick vänta nästan en timme innan det blev vår tur men allt gick bra och efter detta vistas vi helt lagligt i landet México), strosade vi runt lite i stan och sedan slog vi oss ner på en fin restaurang där jag beställde en dagens meny. Det var ganska dyrt men det visade sig vara väl värda pengar! Jag åt en sopa Azteca till förrätt som är en soppa med avokado, majchips grönsaker och säkert nått mer som jag inte kommer ihåg.. Till huvudrätt blev det panerade jätteräkor med ris och super god mangosås.... å mycket mat fick man... jag orkade nästan inte äta upp allt men det är ju skam att lämna så god mat så jag tryckte så mycket jag kunde.... Dessutom var personalen så trevliga att de bjöd oss på en rätt med totopos (kommer ni ihåg vad det var? ;)) med bönröra, ost, chili och nått annat på, de var ugnsbakade och varma... riktigt goda såklart!

När vi skulle åka hem tyckte Dante att det var dags att ta en annan väg för det är ju inge kul att åka samma två gånger så han tog oss hem via Dolores Hidalgo som är en stad med mycket hantverk överallt.. men det bästa av allt var vägen som vi åkte på.. den var väldigt kurvig så man kunde inte köra så fort men utsikten var magnifik... gröna berg och kullar omringade oss heela tiden och när vi närmade oss Guanajuato stannade vi på två utsiktsplatser för att njuta lite extra... (kortet som är header är från den vägen) Det blev en lång dag men med mycket fina intryck och god mat :)

   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0