El Misti

Dagen efter tva dagarsturen pa Lago Titikaka drog vi vidare till Arequipa och darmed lamnade vi ocksa hogre hojder... i alla fall for en dag eller tva :P

Plaza de Armas i centrala Arequipa

Vi borjade med en vilodag for att fa sova ut lite grann men redan pa Nyarsafton begav vi oss ut pa nya aventyr, mer konkret en tva dagarsvandring upp pa vulkanen Misti med en topp pa 5825 meter over havet. Vi lamnade Arequipa runt 8.30 pa morgonen och fick forst skjuts upp till 3400 dar vi blev avlamnade och fick skota resten av stigningen med egen kraft. Forsta dagen bestod av en 5 timmars vandring med all packning upp till "base camp" pa 4500 moh. Vi bar pa talt, sovsackar, madrass och lite extra klader och proviant medan var personliga guide stod for den mesta av maten. Vadret var toppen och aven om det var en ganska tung vandring i omvaxlande aska och stenpartier njot vi sa mycke vi kunde av den fina utsikten.

El Misti...                                                                 ... på väg upp i hettan...

Runt 15.00 tiden nadde vi "base camp" och forberedde for overnattning och runt 17 snaret var det dags for en lattare middag sa att magen inte skulle sla bakut (de kan latt bli sa nar man sover pa hog hojd) sa vi blev forst serverade soppa och sedan lite spagetthi med stekta tomater och andra gronsaker. Redan klockan 00.30 skulle vi bli vackta for att fortsatta vandringen mot toppen sa det blev en riktigt tidig kvall men innan vi la oss sag vi till att
hinna njuta av den underbara solnedgangen.

Tältet vi övernattade i...                                         ... med utsikten över bergen och solnedgången

Sagt och gjort, 00.40 blev vi vackta och 01.25 borjade vi vandringen med 1300 hojdmeter framfor oss, med latta sackar denna gang eftersom allt vi behovde var vatten och lite snacks. De forsta tva, tre timmarna var det morkt ute sa vi gick med hjalp av helmanens sken och lyset fran vara pannlampor nar det behovdes. Sakta men sakert narmade vi oss toppen och efter ca 6 timmars vandring kom vi tillslut anda upp, 5825 meter over havet, de hogsta va bada har varit nansin Jag kan inte saga att det var latt men vilken underbar kansla att ta sig hela vagen speciellt eftersom det var riktigt tung i slutet, i alla fall for mig...

Uppe på toppen (äntligen!) med kratern i bakgrunden

Fran toppen kunde man se rok komma fran kratern (beviset pa att den fortfarande ar aktiv) och pa vagen upp kannde vi en unken lukt som tydligen ocksa kom fran vulkanen. Utsikten var toppen lika sa vadret och den andra gruppens guide (vi var tva grupper uppe pa toppen samtidigt) bjod pa champange eftersom de var nyars dagen och det maste ju firas :)

Vagen upp tog alltsa 6 timmar men vagen tillbaka till "base camp" tog bara en :P Istallet for att ga samma vag tillbaka hasade vi oss ner genom askan, det var ungefar som att aka skidor, super kul faktiskt aven om backen va riktigt brant... Val i "base camp" tog vi oss en liten kort vilo paus innan det var dags att packa ihop tält och sovsäckar och gå ner till bilen som skulle ta oss tillbaka till hostalet. Vi var båda riktigt trötta i benen, mycket eftersom det inte blev så mkt till mat under nattens/dagens vandring, men nöjda var vi med oss själva :)

På vägen ner "sprang" vi i askan...                         ...och fort gick det...

Postat av: sofie

Åååh, vad underbart! och ni tog er ju verkligen upp också :D Vi satsade ju på det nästan 200 m högre berget Chachani (vill jag minnas att den hette) men vad tvugna att vänta vid 5500 meter för två av tre magar och ett av tre huvuden bröt ihop av höjden... Men supergrattis till att ni klarade det! Bilder på bedriften krävs!! så kan jag ge lite bilder på Misti uppifrån Chachanis sluttning i utbyte ;) kram

2010-01-11 @ 12:23:13
Postat av: Tess

Jajamensan... vi satsade pa att inte sova pa sa hog hojd eftersom de sa att manga fick problem med efter de och det verkar som att det funkade... jag tror det andra berget heter chichani och visst blir det utbyte av bilder de kan du lita pa!