Uyuni

Runt 7 tiden forra tisdagen satte vi oss pa nattbussen mot Uyuni som skulle ta ca 12 timmar vilket den ocksa, overraskande nog, gjorde (annars raknar man ju som med att bussarna alltid ar sena i denna delen av varlden :P). Det vi dock inte hade raknat med var att det skulle vara isande kallt pa bussen men som tur var fanns det en filt pa varje sate som man kunde anvanda (sa behovde man bara frysa liiite grann). Jag fick dessutom en busskamrat som inte riktigt tyckte att hans sate rackte till vilket till en borjan var lite storande och med hjalp av armbagarna forsokte jag markera vart stolgransen gick. Senare insag jag att hans dunjacka och typ 5 filtar som han hade med sig/pa sig faktiskt hjalpte till att varma min ena arm ocksa sa da slutade jag brottas. Vagen till Uyuni var bra fram till Oruro (vilket ar mindre an halvvags) men sen blev det skump, skump a dump, sadar sa att det kanns som man sitter i en vibrationsmaskin istallet for pa en buss.

Val framme i Uyuni, lite frusna och hungriga, bestamde vi oss for att forst hitta ett hotel och sedan ata frukost innan vi skulle ge oss i kast med att hitta en lamplig tur for att besoka saltoknen. Det visade sig ganska snabbt att det inte fanns sa mkt till restaurangutbud i stan/byn sa vi tog det vi fick tag pa och blev en kort stund senare erbjudna en tre-dagarstur till oknen samma dag som vi ganska snabbt hakade pa efter att ha forhandlat till oss ett "sista minutenpris". Arrangoren heter Red Planet och var guide hette Oscar, ska ni aka pa tur i Saltoknen kan han varmt rekommenderas!

De tre dagarna som vi spenderade i en jeep korandes runt bade i saltoknen och sandoknen var fulla med underbara vyer och haftiga upplevelser. Jag ska ta er igenom dem dag for dag ;)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0